ONZE METHODES


Binnen onze jeugdhulpverlening richten we ons op wat kinderen en jongeren wel nodig hebben om zich te ontwikkelen en te kunnen groeien. We kijken niet alleen naar problemen, maar juist naar talenten, mogelijkheden en veerkracht. Onze methoden zijn praktisch, bewezen effectief en sluiten aan bij de dagelijkse leefwereld van kinderen en jongeren en hun omgeving.



Kracht- & Oplossingsgericht Werken

Focussen op talenten, mogelijkheden en oplossingen. Dit zijn enkele methoden die we gebruiken om kinderen en jongeren te versterken en zodat ze langzaam weer een stap kunnen zetten richting onderwijs (in welke vorm dan ook).

Positieve Gezondheid - Kijkt verder dan klachten en problemen, samen onderzoeken we hoe een jongere zich voelt op belangrijke levensgebieden, zoals mentaal welzijn, meedoen, dagelijks functioneren en zingeving.

Oplossingsgericht Werken - Richt zich op wat al goed gaat en het zetten van kleine, haalbare stappen vooruit. Succeservaringen geven motivatie en zelfvertrouwen.

Competentiegericht Werken - Het versterken van vaardigheden en talenten die een jongere al heeft en helpen nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.

Krachtgericht / Strengths-Based – Het benutten van de sterke kanten van kinderen en jongeren en hun netwerk om uitdagingen aan te pakken en doelen te bereiken.

Wat zien we in de praktijk: kinderen en jongeren ervaren regie, motivatie en zelfvertrouwen en krijgen praktische handvatten voor ontwikkeling.




Emotieregulatie & Zelfmanagement

kinderen en jongeren vaardigheden leren om spanning, emoties en stress te reguleren:

Window of Tolerance - Een visueel model dat laat zien wanneer iemand in balans is en wanneer over- of onderprikkeling ontstaat. Kinderen en jongeren leren signalen herkennen en terug te keren naar hun “groene zone”. Zelfregulatie- en copingvaardigheden – praktische tools zoals ademhalingsoefeningen, grounding en structuur om beter grip te houden op emoties en gedrag.

Contactgericht spelen - Als team hebben wij een cursus gedaan in het contactgericht spelen. Dit is een methode die ons handvatten geeft om (vooral) kinderen en jongeren met autisme doelgericht te stimuleren op verschillende ontwikkelingsdomeinen, dit steeds vanuit het contact. CLS leert het contact met de Kinderen en jongeren te versterken zodat je vanuit daar op een ontspannen manier het kind of de jongeren kan stimuleren in de ontwikkeling op sociaal, emotioneel, motorisch en cognitief gebied

Wat zien we in de praktijk: meer zelfinzicht, veerkracht en praktische strategieën voor moeilijke momenten.




Veiligheid & Signaleringsplan

Een signaleringsplan helpt kinderen en jongeren en ouders om te zien wanneer spanning of problemen oplopen. Het plan beschrijft:

- De eerste signalen van stress of gedragsproblemen
- Wat de jongere zelf kan doen
- Wat ouders of begeleiders kunnen doen
- Welke stappen helpen om rust en veiligheid terug te brengen

Wat we zien in de praktijk: meer overzicht, grip en veiligheid voor de jongere (en het gezin)..




Motivatie & Samen doelen stellen

Het versterken van intrinsieke motivatie:

Motiverende Gespreksvoering (MGV) – een gespreksstijl die kinderen en jongeren helpt ontdekken wat ze zelf belangrijk vinden en welke stappen bij hen passen. De focus ligt op eigen keuzes maken, gevoelens erkennen en het versterken van zelfvertrouwen.

Wat zien we in de praktijk: kinderen en jongeren voelen zich gehoord, nemen zelf regie en maken keuzes die echt bij hen passen. .




Systeemgericht Werken

Hoewel wij geen systeemtherapie bieden, kijken we wel naar het bredere geheel rondom de kinderen en jongeren, zoals gezin, school, familie en andere betrokkenen. Wat wij hierin kunnen betekenen:

- Luisteren naar de behoefte van de jongere en ouders en hierop anticiperen
- Meedenken over patronen en invloeden in de omgeving
- Signaleren wanneer gespecialiseerde systeemgerichte ondersteuning nodig is
- Samenwerken met instanties die systeemtherapeuten hebben
- Afstemmen met betrokken professionals en scholen
- Doorverwijzen of partners betrekken wanneer dit helpend is

Wat zien we in de praktijk: de jongere krijgt ondersteuning die niet alleen individueel werkt, maar ook effectief kan worden ondersteund door de omgeving via gespecialiseerde partijen. .





Middelen die wij inzetten:


Wij gebruiken werkvormen die kinderen en jongeren op een veilige en begrijpelijke manier helpen hun gevoelens, gedachten en ervaringen te verkennen. Denk aan gesprekskaartjes, creatieve materialen zoals klei, verf en papier, en eenvoudige lichaamsgerichte oefeningen met ademhaling en beweging. Ook maken we gebruik van schrijven, tekenen, collages, muziek en symbolische hulpmiddelen om thema’s te verdiepen en rust en veiligheid te bieden. We sluiten aan bij hun interesses en stimuleren het ontdekken van nieuwe hobby’s. Buitenactiviteiten, zoals bos- of museumbezoeken en speurtochten, combineren leren met plezier en beweging. Zo werken we ervaringsgericht en professioneel aan inzicht, veerkracht en persoonlijke groei. .